Burn out: Υπάρχει κάτι πιο πάνω από τη ψυχική σου υγεία;

Μιλάς στο τηλέφωνο με πελάτη, λαμβάνεις απανωτά emails που περιμένουν δική σου απάντηση, παράλληλα ο εργοδότης σου, σου ανακοινώνει το νέο «σπουδαίο project» που αναλαμβάνεις με αυστηρό deadline τριών εβδομάδων, (ενώ έχεις στα σκαριά ακόμα δύο να ολοκληρώσεις και το γνωρίζει) και όλα αυτά ενώ έχεις με πυρετό τη μικρή σου.

Δυστυχώς, το τελευταίο μεγάλο διάστημα το παραπάνω περιγράφει σχεδόν όλες τις ημέρες της καθημερινότητάς σου στην εργασία σου, την οποία προσπαθείς πολύ να «αποδεχτείς» και να διαχειριστείς, αφού αισθάνεσαι ότι δεν έχεις άλλη επιλογή. Την ίδια στιγμή… νιώθεις πως, το κεφάλι σου αρχίζει να «καίγεται».

«Τελικά δουλεύω για να ζω, ή ζω για να δουλεύω;» σκέφτεσαι. Σηκώνεσαι με δυσκολία απ’ το κρεβάτι (αφού για ακόμα ένα βράδυ στριφογύριζες, ζήτημα να έκλεισες μάτι για 3 ώρες), τα κόκαλά σου πονάνε, ο πονοκέφαλος δε σταματά, ενώ σου μοιάζει άθλος το να ανοίξεις τον υπολογιστή και να χαμογελάσεις, «ως οφείλεις». Παρ’ όλα αυτά το κάνεις, γκουγκλάρεις όλα όσα ζεις και οδηγείσαι σε ένα άρθρο με τίτλο που ταρακουνάει τη ψυχή σου: «Burn out: Τα επικίνδυνα σημάδια».

Burnout: Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout), το οποίο βιώνουν όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι παγκοσμίως, αφορά μια κατάσταση συναισθηματικής, σωματικής και ψυχικής εξάντλησης, η οποία προκαλείται από υπερβολικό και παρατεταμένο στρες, εξαιτίας της εργασίας.

Αποτέλεσμα αυτού, το άτομο να αισθάνεται καταβεβλημένο, ανίκανο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τις εργασίας του που ολοένα και αυξάνονται, αβοήθητο και μόνο. Τα συμπτώματα, τα οποία περιλαμβάνουν από διαταραχές ύπνου, διατροφής, διάθεσης και αναδύονται ως μια «γενικευμένη κόπωση», μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε κατάθλιψη, ενώ μπορούν να ενταθούν στην περίπτωση που το άτομο βιώνει έλλειψη ενδιαφέροντος για το επάγγελμά του, είναι δυσαρεστημένο από την συνεργασία με τους συναδέλφους/εργοδότη του και γενικά απουσιάζουν τα θετικά συναισθήματα από το χώρο όπου εργάζεται.

Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστεί το burnout;

Η αποδοχή αυτού που συμβαίνει στις πραγματικές του διαστάσεις, αποτελεί και τη λύση. Το στενό οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον μπορεί να συμβάλλει σημαντικά, όταν δηλώσει ρητά και με ενσυναίσθηση στο άτομο που βιώνει το burnout τις αλλαγές που παρατηρεί. Επιπλέον, μια πολύ βασική συνιστώσα είναι το άτομο να ανακαλύψει τις αιτίες που το οδήγησαν εκεί και σε συνέχεια αυτού να αποφασίσει να τις δουλέψει ενδεχομένως με έναν ειδικό Ψυχικής Υγείας για να ανακτήσει τις δυνάμεις του.

Κάποιες από τις πιθανές αιτίες μπορεί να είναι:

  1. Κακή διαχείριση των προτεραιοτήτων στην εργασία
  2. Υπερβολικός φόρτος εργασίας/ανάληψη πολλαπλών καθηκόντων
  3. Καταπίεση συναισθημάτων στο χώρο της εργασίας
  4. Κακή σχέση με συναδέλφους ή/και με εργοδότη
  5. Έλλειψη ενδιαφέροντος για την εργασία ή/και υποαμοιβούμενη εργασία

Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι το work life balance, είναι ζωτικής σημασίας για να μπορούμε να αισθανόμαστε και να είμαστε ψυχικά, σωματικά και πνευματικά υγιείς σε κάθε συνθήκη. Ενδεχομένως κάποιες περίοδοι στην εργασία είναι πιο έντονες, όταν όμως το σώμα ξεκινά να χτυπά «καμπανάκια» οφείλουμε να το ακούμε και συνειδητά να «σταματάμε». Άλλωστε, αν δε φροντίσουμε εμείς εμάς, τότε ποιος θα το κάνει για εμάς;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *